Friday, February 27, 2009

from ZERO to MILLIONAIRE..

semalam UiTM anjurkan 1 program kerjaya (Career And Industrial Relations Expo @ CAIREX)utk semua pelajar semester akhir..penceramah yang dtg juga yg berkaliber bg aku..ada 1 topik ni tajuknya "From ZERO to MILLIONAIRE"..meanrikkan..aku bukan la materialistik sgt tp sapa yg dgr ceramahnya pasti memasang angan2 nak jd mcm tu...strateginya kena plan baik2 kalo tak merudum..sumbernya dtg dr bisnes..aku pun ada gak pasang angan2 mcm tu sbb mmg planning nak buka bisnes 1 hari nnti..insyaALLAH kalo ALLAH buka jalan ke arah itu..
byk la booth2 dr pelbagai syarikat terkemuka di Malaysia yg dtg utk permudahkan jalan student UiTM nak cr kerja..aku ada gak pilih 2-3 syarikat yg aku rasa relevant dgn kelayakan aku..isi ja suma borang kalo ada rezeki dpt la kerja..hihihi..pagi ni kak ayu ada cita kat UiTM Dungun ada peluang bekerja sbagai pensyarah kontrak..sbb mmg kekurangan lecturer terutamanya kulinari dan hotel management..aku cam berminat jugak..dulu nak minta lecturer kena ada master dulu baru bleh apply..skang dah dtg peluang baik mcm ni bleh la nak apply..penang dah rasa..shah alam pon dah rasa..nak p dungun la plak..bleh rasa dunia baru..
jd lecturer mcm abu pon ok gak..nak kata pening kepala tu..mana2 kerja pon pening pala..hihi..dlm family aku pon ramai yg terlibat dlm dunia pendidikan..abu-lecturer Mechanical Engineering di UiTM Penang..ummi-cikgu tadika..Mak lang-PK HEM di badlishah..pak cik-ustaz di SMKAK..ancik tim-lecturer di UNITEN..teh-lecturer di UKM..kak ngah-teacher di primary school..kakak pun ter'involve' la jugak dgn dunia ni sbb kena jadi tutor utk student2 yg dtg praktikal kat USM..aku rasa dunia pendidikan ni menarik sbb dpt didik anak bangsa kita sehingga berjaya..tp tak aci tau kalo jd lecturer sbb takde 'HARI PENSYARAH'..tak leh la dpt hadiah byk2..untung la sapa jd cikgu sbb ada 'HARI GURU' setiap tahun..hihihi..
dok cita2 pasal keje lecturer ni best,td puan alina tepon tanya pasal IS aku tu..dia kata jumpa dia ari isnin sbb dia agak bz minggu ni..sampai dia kata.."saya dah ckp kat kwn2 saya kalo tau keja penat mcm ni, saya nak j jd cikgu sekolah. kerja pon separuh hari ja"..emm..apa2 pun aku berazam jd dulu lecturer kontrak ni cr pengalaman.kalo rasa sesuai bleh further study amik master..pg buat kat oversea ka syok gak..mcm abu..hihihi...

1 comment:

  1. try je dulu..if tak ssi cri keje len..apa payh..heheh..yg pntg duit msuk poket...n pglmn pun dpt..hehehe

    ReplyDelete