Thursday, August 12, 2010

nak pahala ke tak nak??

semalam 1st day puasa bersama suami..terasa lain la sedikit sbb kalo di bertam mmg kami jarang berbuka dengan nasi..tp lain di taman rakyat..menu utama ialah nasi..lauk-lauknya mmg pelbagai..ikan bawal masak sambal, kerabu mangga, tempe masak sambal (fevret mr z), gulai ikan haruan (jiran bagi), petai n sambal belacan dan sup sayur..aku seperti biasa makan kuih-kuih dulu..mak buat onde-onde buah melaka..aku beli murtabak dan air tebu di bazar..jiran bagi cucur udang..aku makan yang ringan-ringan dlu..tp mana nak tahan perut ni walaupun plan tak mau makan nasi..last2 makan gak..nasi separuh ja tp kondisi dlam perut ni hanya tuhan saja yang tahu..tak larat nak jalan lps tu..terkejut kot..sekali masuk nasi..kena belajar-belajar la kan dok umah org..dah nama pun tauke bendang mmg la nasi je menu ari2..hehe..

malamnya ke masjid sultanah berterawih di sana..smp time tu imam dah masuk rakaat pertama..aku satu je pantang nak mai masjid..p mana-mana masjid pun sama ja..mesti jumpa masalah ni..masalah paling besar aku rasa org jenis suma semayang tak rapatkan saff..suma nak dok dekat kipas..haii..masuk kubur esok ada kipas ka?aku dok jenguk2 saff mana yang tak rongak..suma rongak..last-last aku jalan p depan..tgk ada satu kosong iaitu di mana org kiri atau kanan biar tepi depa kosong..aku masuk dan elok2 je boleh tutup saff tu dari rongak..emm..kalo saff tu rongak camna pahala berjemaah tu nak sampai..terputus tu tak dapat apa2 lak..ini perlu melibatkan semua org...maybe ada yang kurang fahamannya ttg agama sbb tu benda ni terjadi..

pastu aku dok usha ja mak cik sebelah aku ni baca doa..dia punya la malas nak angkat tgn..smbl duduk antar 2 sujud tu dia letak tgn kat lutut smbil telapak tangan buat gaya baca doa..takkan nak angkat tgn pun tak larat makcik..aku rasa bukan makcik, dah jd nenek kot mak cik ni..emm..macam2 perangai org..pastu tgk kuku dia suma panjang..emm..camna dia amik wuduk..tak sah la air tak masuk bwh kuku tu..ntah la..mcm2 peel org zaman sekarang..habis je witir terus balik..panas kat masjid tu boleh tahan..lencun kain aku dgn peluh..nak ja semayang kat rumah tp pahala kurang la skit dr berjemaah..bila lagi nak dpt pahala berterawih..redha je la..malam ni nak try surau taman rakyat pulak..mak kata org tahfiz..dah ajak mr z..dia kata ok je...mr z sumanya ok..huhu

No comments:

Post a Comment