Sunday, May 31, 2009

jauh perjalanan..

seusia solat subuh smlm, aku bersiap2 utk pulang ke kampung pak teh di bemban,melaka...bgn2 pagi teh kata jom bersiap balik kg..aku ingat lewat skit dlm 9am-10am..rupanya kul 7am..hihi..nsb baju masih tersimpan rapi dlm beg..so,angkut j la beg oren tu masuk keta..just nak iron baju kurung yg aku rindu2 nak pakai..mana tak rindu,kejaku skan tak memerlukan aku berpeluang nak pakai bj krg..so,bj krg koleksi aku tu smpn dlm gobok j la kat bertam..pakai just nak p kenduri j la kot..hihiih..

kami breakfast di restoran haji tapah(kedai yg femes dgn roti canainya)..tiap kali mai bangi mesti teh hidangkan dgn roti canai dr restoran ni..kami rurun j keta ada la 2-3 psg mata yg tgk kami semacam..mana tak nya mesti pelik kemana la kami nak p dgn baju kurung pagi2 ni..hihi..rombongan geng cik jah nak p knduri kat melaka la..siap je menjamah mknnn pagi,kami meneruskan perjalanan..perjalanan smooth j pagi cuma masa tiba di tol melaka(tak ingat tol mana),keta dah berderet tepi jalan..suma berpakaian mcm kami..suma nak p knduri kat melaka la tu..maklum la cuti sekolah skang,byk la pasangan yang nak tamatkan zaman bujangnya time2 mcm ni..

smpai j di kg pak teh,kami disambut oleh mak pak teh yg aku panggil nenek..kira jd nenek aku la..alin siap pesan..

alin: kak lang panggil nenek dan atok tau pada nenek dan atok alin..

aku: ok..kak lang ikut ckp alin..

(alin senyum) suka sbb aku ikut ckp dia..hihihi

teh khabarkan kami akan ke 3 buah rumah kenduri arini..aiyooo...aku takut perut meletup j..teh pesan mkn 2 suap j setiap umah..1st umah ke umah sepupu pak teh..fuh...lauknya sedap..1st time aku mkn knduri di melaka..ok la lauk dia..aku suka..tmbh plak ada disediakan tapai atas meja tetamu,aku lg la suka..tapai is my fevret..teh kata mmg style org melaka sediakan tapai time kenduri..tp perut dah kenyang dpt mkn 1 j..takpa..pasni nak p knduri lg..smpn perut..hihihi

2nd umah ni saudara pak teh gak..aku mmg dah tak larat makan...tgk lauk dia..emm...bleh tahan menyelerakan tp perut dah tak leh terima..aku mkn kuih n tapai j la..hihi..janji mkn..punya la suka dpt mkn tapai..nnt nak belajar buat sendiri la..tak yah nak tunggu beli kat kedai or org bagi...masuk j dlm keta lps tu pak teh kata kita blk j la sbb dah kenyang sgt..blk umah suma tidor..letih kot..aku sah2 la ngantuk sbb pekena tapai td..lagi la cepat ngantuk..

disebelah ptgnya kami p jaya jusco melaka la..teh nak beli brg n aku nak p cari hadiah kawin an(my best friend kat smkak)..next wik nak blk bertam tak dan nak cari dah..tiba2 aku tingat kat adik angkat aku yg belajar kat mmu cini..cepat2 aku msg dia suh mai JJ..tak lama lps tu dia tepon kata dia ada kat JJ gak..tgh mkn kat fud court..aku pun apa lgi..lps byr ja apa yg dibeli td terus p cari nad..emm...dpt gak aku jumpa dia..berpisah dgn dia since SPM..smpai skang tak jumpa2..lps la rindu..walaupun dah lama tak contact tp ukhuwah di antara kami tetap terjalin..persahabatan yg mcm ni aku nak..puas gak la berborak..patut la hati aku suka ja nak p melaka..rupa2nya ALLAH nak temukan aku dgn adikku itu..happy sgt..nad ttp mcm dulu..suka berceloteh..sgt senang bila bercerita dgn nad..harap hubungan kita ttp utuh smpai bila2 ye dik..jgn lupa antar khabar pasni..

td lps mkn knduri di umah adik nenek,kami bersiap nak blk ke bangi..sbb mlm ni pak teh ada dinner kat PICC..so,dpt la pak teh rehat skjp nnt..kereta agak byk membanjiri jalan al maklum la suma nak blk kg or pg bercuti dan tiba di hiway seremban,ada kemalangan on the opposite side but haluan kami yang turut jammed..as usual suma org nak tgk apa yg berlaku sbb tu bleh jammed..ada keta kancil terbalik..tak tau dia langgar apa..adakah salah sendiri atau salah org lain,WALLAHUALAM..kepada semua pemandu di jalan raya..sentiasa lah berwaspada ketika memandu..


No comments:

Post a Comment