Saturday, January 10, 2009

alin si kecik cili padi...

alin yg sgt suka bergambar...

bila sebut ja nama alin mesti suma akan teringat akan kepetahan alin bila bercerita..alin is the youngest granddaughter of mak tok and wan..cucu terakhir so,mmg sgt manja la alin ni..bila takda kerja yg menghalang di shah alam,mmg bangi la tempat aku tuju time wikend..nak blk bertam jauh sgt..dtg umah teh kat bangi pon kira ok la..dpt gak jumpa adik beradik..teh n pak teh sgt welcomed aku bila dtg k bangi..bila dtg cni rasa aman ja..rasa dkt dgn family..terubat la rindu kat abummi..teh masak suma best2..xleh nak diet gak..hihihi..berbalik kpd cita alin td..alin bdknya sgt bijak bila berbicara..ada j benda yg melucukan pd alin ni..kdg2 dia sgt la garang.kalo ngamuk,bergegar umah..tp kalo dia nakkan sesuatu..merayu smpai kita nak mrh pon tak jadi..ada sekali ni time aku kat bangi..bleh dikatakan setiap kali aku ke sana,alin n achik mesti ajak main kat playground belakang umah..and aku akan buat syarat mcm2 supaya dia patuh pd arahan..nak buli pon bleh..tp tak..aku kan kak lang yg baik...

kak lang: kalo nak g taman,alin kena tdo dulu tau..(kalo tak tdo mlm dia ngamuk sbb ngantuk)
alin: ok kak lang..nnt alin tdo..pastu kak lang bw pg taman eh..(dgn gaya tersenyum alin meminta)
kak lang:ok..tp..kalo nak g taman,alin tak leh gaduh2 ngan acik..nangis pon tak bleh..
alin:ok..alin janji (sambil tgn mcm angkat sumpah tu..comel aku tgk)

tp alin tak tunaikan janji..dia gaduh ngan acik n tak nak tdo dan menangis lak..aku pon tak nak bw pg taman sbb dia tak tunaikan janji..aku buat mcm tu supaya dia dpt belajar tunaikan janji bila besar nnt...kira aku dah mengajar dia dr kecik..hahaha...
p2 dia mcm nak nangis sbb tgk muka aku yg serius tak nak bw pg main..then yg bleh aku cair dgn pujuk rayu dia,tau dia buat apa??..dia kata,"lang...jom la pg taman..,pleaseee...."smbil buat tgn nak minta ampun n kaki dibengkokkan skit...aduh...pandainya alin ni memujuk...mana dia belajar ni..aku terus tak jd nak mrh..pakai tdg n ajak dia naik bicycle ngan acik pg taman..

satu lagi talent yg ada pada alin ni..alin is also an actress..wah..class gitu..tp pelakon dlm bangi ria ni ja..tak pg mana2 shooting pon..hihihi..aku suka gelak sorg2 bila tgk dia belakon ngan acik..emmm..bleh jd keja 2 org bdk kecik ni..mcm2 watak dia pegang..belakon bwg merah,bwg putih la..hikayat putera shazlan la..geng bas sekolah la..jd ibu n anak la..emm..mcm2..mb cita2 nak jd pelakon kot besar nnt..

tahun ni dah masuk 2nd year alin masuk tadika al-fatih..dan nmpk byk perkembangan dia kat sana..cepat menghafal alin ni..pandai anak ibu..aku ngan nabilah selalu test bacaan doa or ayat2 lazim yg alin hafal..kdg2 sebutan salah..time ni aku n nabilah akan gelak kuat2..lucu tau dgr dia baca salah..biasa la bdk kecik tp usaha dia mengingat tu aku kagum..aku pon tak ingat aku kecik dulu mcm mana..lagi satu,bila dah terbiasa dididik supaya sembahyang 5 waktu,alin sgt patuh bdknya..bukan setakat 5 waktu..kdg2 5-10 kali dia sembahyang..rajin anak ibu ni..dia sgt suka sembahyang..bgs btol..aku harap semoga semangat nak jalankan tanggungjawab sbg muslimah sejati ini akan berterusan smp bila2..amin..

aku terasa rindu bila lama tak jumpa alin n acik..semester ni dah last kat shah alam..nt lama la nak jumpa diorang..mb time raya la kot..tu pon belum tentu bila bukan giliran teh utk beraya di kedah..lg la lama tak jumpa..tp aku bersyukur dgn adanya teknologi di hujung jari ini,hubungan kami adik beradik takkan terputus..selalu cntct teh and anak2 thru ym or frenster...cuma tak dpt bersua muka secara live la..hubungan jarak jauh org kata...hihihi...

2 comments:

  1. mhmm..mcm kakak dah pndh jauh but msih trindu2 kat alin an acik..huhuh

    ReplyDelete
  2. x penah die solat sekarang ni...hehehe...

    ReplyDelete